Skip to main content

Пътят на актьора Огнян Лаков: От мечти до реалност – Вдъхновяваща история и ценни съвети за начинаещи

Какво ви вдъхнови да станете актьор и как започна вашето пътуване в актьорската кариера?

Още от малък обичам да забавлявам другите хора и да слагам усмивки на лицата им. 

След първата ми среща със снимачна площадка бях убеден, че киното, телевизията и театъра са моето прозвище и начин да се изразявам, докато забавлявам другите, начин да накарам публиката да се смее, плаче и изпитва всички други емоции. 

За първи път на сцена съм бил в 7. клас в детските концерти към чуждоезиковата школа, коята посещавах. Пяхме песни на чужди езици, танцувахме класически танци. Може би не е началото, но е една искра, която се разпали у мен още тогава.

Коя роля досега смятате за най-успешна за вас?

Най-много позитивни отзиви получих за една от трите роли, които играх на финалното представление (което беше и изпит) за последната година от бакалавърската степен. Това е ролята на Папа Клемент VI в пиесата Red Noses/Червени Носове от Питър Барнс (любим мой съвеременен английски драматург). Ролята е на "злодей", но начинът, по който е написана и по който режисьорът осъвремени представлението и промените, които бяха направени, за да бъде действието в 80-те години на ХХ в., вместо ХIV в., ми помогнаха да разсмея и разплача публиката.

Как поддържате мотивацията си в моменти, когато срещате трудности или неуспехи?

Неуспехите са неизбежна част от това да бъдеш актьор. Неуспешен кастинг е нещо, което всеки актьор ще изпита рано или късно, а причините за това често не са заради липсата на умения или слаба актьорска игра, а просто защото се търси друга визия, друг типаж. Това никога не ме демотивира, но в случай, че нещо друго ме демотивира (преумора примерно), най-добрият начин е да "заредя батериите" с някое от моите хобита. 

В актьорската професия често срещани трудности биха били финансови такива и това също би било демотивиращо, но силната воля е задължителна в такива ситуации.

Споделете някоя незабравима история от снимачната площадка, от сцената или по време на кастинг

Нещо, което никога няма да забравя е подходът на режисьора на постановката Red Noses/Червени Ноасове. В края на загрявката, след разтягане, раздвижване на гръбнак, крайници и врат, упражнения за дишане и вокални упражнение (примерно скоропоговорки), винаги играехме една бърза игра на "Зомбита". Играта беше лесна и проста - зомбитата гонят хората и ако ги хванат/изядат, те също стават зомбита и почват да гонят, но ако до X минути не успеят да хванат всички хора, зомбитата губят. На пръв поглед - детска игра, но е идеален начин да се раздвижим преди репетиция и да повишим нашите нива на допамин в организма, в резултат на което всички започвахме репетиции в добро настроение.

Как се подготвяте за ролите си?  

Най-обичам груповите репетиции. Неслучайно се казва acting is reacting. Да се подготвя човек сам е добре, но с партньор е в пъти по-добре. Огледалото може да е партньор, но никога няма да измести партньор, с когото да си давате градивна критика и да надслагвате постепенно сцените.

Кой е най-големият урок, който сте научили като актьор?

Да попивам критика като гъба и да не се обиждам когато получавам такава, напротив - да се радвам, че получавам такава.

Какво бихте посъветвали актьорите, които тепърва започват своята кариера?

Изразявайте емоции, влагайте страст и старание във всяка роля, било то главна, поддържаща, епизодична. Гледайте записи на вашите представления, сцени от филми и ТВ, други актьорски участия и анализирайте какво се е получило добре и какво бихте подобрили, ако имахте възможността да го изиграете наново. Записвайте репетициите си и ги гледайте и тях. Не се срамувайте или страхувайте да поискате чужди мнения, особено от хора, които не се занимават с театрално и филмово изкуство.

Как поддържате баланс между личния живот и актьорската кариера?

Трябва да не пренебрегваме себе си и да оползотворяваме добре свободното си време. Дори и 2-3 часа да може да отдели човек на седмица е по-добре от това да се работохолизира.

Кои са вашите бъдещи проекти или цели, които искате да постигнете в професионален план?

Три са: първо - искам да съм успешен като акьор и за предпочитане без слава и всичките негативни неща, които идват с нея. Някъде по средата има sweet spot и там искам да бъда. Второ - имам уникален план за създаване на споделена вселена (shared universe) от variety шоута (състезания, дейтинг програми, и т.н.). Трето (донякъде далече от театрално и филмово изкуство) - имам план и идеи за създаване на видео игра, чиято вселена да породи или може би тука по-добре да се каже "да бъде отразена" и във различни видове медия: комикси, филми, сериали, походови игри и т.н.

Как се подготвяте за кастинг?

Зависи от кастинга, но винаги започвам с набавяне на нужната информация или с еднa дума research. След това вече си е специфично от самия кастинг и какви задачи са поставени.

Как се справяте с напрежението преди и по време на кастинг?

Аз лично нямам забележимо напрежение преди селф-тейп кастинги, но когато имаш много кратко време да подготвиш задача на място, едно такова чувство на спешност може да се появи от време на време. Упражнения за дишане помагат доста. Вдишване през носа за 4 секунди, издишване през устата за 4 секунди, и така пак вдишването продължава да е за 4 секунди, но лека-полека да се увеличава времето за издишване. Концентрирането над това помага да се отсеят разни тревоги и ненужни мисли.

Кой е най-ценният съвет, който сте получили от кастинг директор или колега по време на кастинг процеса?

Да не се опитваме да изиграем и запомним едно към едно задачите, да идентифицираме ключови думи/моменти и да се фокусираме над тях.

Как оценявате ролята на платформата smartcast.bg в процеса на намиране на кастинги и участия за актьорите?

Доста добър начин да се свързват продуцентите с проверени артисти. Ако знаех по-рано за тази платформа, щях още от създаването ù да съм член.

Каква е вашата стратегия за избор на кастинги? Как решавате за кои роли да кандидатствате?

Най-важното е дали съм подходящ за ролята и дали тя е подходяща за мен. След това гледам какви специфични изисквания има и дали бих направил това, което се иска (примерно наскоро попаднах на такъв, в който се споменава, че търсят обезкосмени мъже).

Какви качества търсят кастинг директорите в актьорите и как се стремите да ги демонстрирате?

Визия / типаж са най-голямата част от формулата, след това вече идва и възможността на актьора. Ако търсят нисък, рус мъж с гладко избръсната брада и с къса коса, аз (висок мъж с дълги кестеняви коса и брада) просто няма смисъл да кандидатствам, без значение какви умения имам. Освен правилен типаж, един актьор има нужда и от дисциплина (пунктуалност и професионалност примерно) и позитивно излъчване.

Какво смятате, че е най-важното за успешно участие в кастинг - талант, опит, подготовка или нещо друго?

Визията/типажа - на първо място. На второ - подготовката. Да се доближиш максимално до визията, която се търси за героя и да вмъкнеш нещо сходно с бранд политиката на клиента, за когото е кастинга, ако става въпрос за реклама и знаеш кой е клиентът. Но има и войс оувър кастинги, където няма визия, а само глас. Там вече трябва добра дикция и да се намери правилният начин на изразяване, който да грабне клиента.

Грешката, която ви научи на важен урок

Научих се, че нещо може от една гледна точка и/или на пръв поглед да изглежда като грешка, но от друга да е важна и нужна крачка в определена посока и да доведе до неочаквани възможности.

Какъв тип кастинги предпочитате – за театрални постановки, филми, телевизионни сериали, реклами?

Филми, сериали и реклами бих предпочел на този етап. Но не бих казал "не" и на постановки от различен тип (било то класически и съвременен театър или театър на движението).

Споделете за някой кастинг, на който не сте били избрани, но сте научили важен урок или сте придобили ценен опит.  

При липса на feedback защо не е избран един артист, е трудно да се научи важен урок. Разбира се, това е в случай, че артистът си е направил труда да се увери, че кастингът е за роля, подходяща за неговата визия. Понякога не са дадени чак толкова специфични детайли. Тогава, дори да имат конкретна идея кастинг директорите, ако е сложено под широк общ знаменател, ще е трудно да разберем дали сме подходящи за това, което се търси.

В Англия основната причина да не бъда одобряван на кастинги, която често ми казваха още там на място бе, че не искат балкански акцент, а специфицен британски. Имало е случаи, в които това не е било споменато в обявите за кастинг.

Най-ценният урок, на който ви научи изкуството

Научи ме на лична дисциплина и да бъда по-отворен към новото и непознатото.

Препоръчайте събитие, концерт, театрална постановка, които да посетим!

МАЙСТОРА И МАРГАРИТА в прокадата на Младежки театър „Николай Бинев“

РОГОНОСЦИ в Театър Възраждане

 

Екипът на Smart Cast благодари на Ого Лаков, че сподели своята история и ценни съвети. Неговият опит и страст към изкуството са вдъхновение за всички нас, а уникалната му визия и умения със сигурност ще допринесат за успеха на всеки творчески проект, в който бъде поканен да участва.